Spelen om te overleven

Walvissen spelen van jongs af aan en houden dat de rest van hun leven vol. Het heeft een belangrijke functie in hun overlevingsstrategie. Door te spelen kunnen ze zonder grote risico’s van elkaar leren en nieuwe dingen ontdekken in hun omgeving. Het zorgt ervoor dat ze goed zijn voorbereid als het er echt om gaat. 

Voor marketeers is het niet anders. Onze omgeving verandert sneller dan we het soms kunnen bijhouden. In veel markten wordt met data en advanced analytics een gevecht gevoerd op leven en dood. Ik spreek een beetje voor eigen parochie, maar marketeers moeten vaker met data scientists spelen. Echt, het is de ideale combinatie. Je krijgt winnende resultaten door een creatief marketingbrein te laten stoeien met een brein dat houdt van feiten en de meest onwaarschijnlijke inzichten vinden. 

‘Het maakt niet uit of we er meteen iets uit halen. Als we er maar van leren.’

Dit waren de letterlijke woorden van een klant die zijn team marketeers in het diepe gooide met ons team data scientists. Dat was voor iedereen even wennen. Het deed mij denken aan vroeger, toen je tijdens de zomervakantie voor de eerste keer bij het zwembad stond met kinderen die een andere taal spraken. Na een paar keer spelen wist je ‘jij bent ok, ik ben ok’ en verstond je elkaar ineens. 

Natuurlijk hebben we er iets uitgehaald. In dit geval was de klant een verzekeraar. De inzichten uit het spelenderwijs ontwikkelde analysemodel leverde ruim een miljoen euro meer premie op. Per jaar. Soms moet je niet in een rechte lijn naar je concurrentievoordeel willen zwemmen. 

We leerden twee lessen. De eerste les: doe het samen. Neem de tijd om aan elkaar te wennen door vooral veel vragen te stellen en naar elkaar te luisteren. Af en toe je over elkaar verwonderen mag daarbij best. De tweede les: vaak afspreken om te spelen. Het model was er nooit gekomen als het in één keer op een white board had moeten staan. In dit geval waren er zes speelrondes nodig. Ik denk dat niemand van al die knappe koppen in het team deze uitkomst had durven voorspellen bij de eerste sessie.   

Deze wijsheid hebben we allemaal wel eens in een of andere vorm gezien: ‘Niet wie de meeste intelligentie heeft, maar wie zich het beste weet aan te passen aan zijn omgeving overleeft.’ 

Dat kan niet zonder spelen.

Tim van de Velde
Tim van de Velde
Elk bedrijf zou een eigen Tim moeten hebben. Iemand die kijkt met de ogen van een kritische klant. Geen detail ontgaat hem, Tim zit overal bovenop. Dat is eerlijk gezegd best lastig soms, maar vaker nuttig en welkom. De ideale klant volgens Tim is een Bewust Onbekwame Klant. In zijn vocabulaire is dat absoluut geen diskwalificatie, maar groot compliment. ‘Het getuigt van visie en kracht als je je openstelt om nieuwe werelden te ontdekken omdat je gelooft in ons verhaal. Nog voordat je alle details van de reis kent.’ Tim garandeert elke klant dat Whayle het ontastbare tastbaar voor je maakt. Hij is pas tevreden als hij oh’s en ah’s scoort tijdens een presentatie van de resultaten. Dat gebeurt gelukkig vaak. Over geluksmomenten gesproken: Tim is elke zaterdag vroeg uit de veren en gaat dan de Haarlemse markt op. Hij laat zich daar graag inspireren door het versaanbod van de dag. Of deze hobbykok ook thuis oh’s en ah’s oogst als hij de borden op tafel zet? We weten het niet, maar denken van wel.

Niets meer missen?

Ontvang elke maandagochtend het beste van Whayle in je mailbox.

Gerelateerde insights