Peter van Dam: “Ik houd van interactie en verbinding”

Vandaag spreken we Peter van Dam, de co-founder van Whayle. We spreken met hem over zijn passie voor ondernemen, over compassie, het ontstaansverhaal van Whayle en zijn toekomstvisie hierop. 

Peter, wat fijn om hier te zijn op het kantoor van Whayle. Vandaag spreken we elkaar over  jouw rol en jouw drijfveren. Samen met Timo ben je de oprichter van Whayle. Waar is je passie voor ondernemen vandaan gekomen? 

Ik denk dat ik dat van mijn grootvader heb geërfd, een ondernemende Rotterdammer. Mijn grootvader ondernam van alles: van een schildersbedrijf tot de vrijwillige brandweer van Rotterdam. Hij was een hele actieve betrokken man. Zelf wil ik altijd innovatief bezig zijn en  íéts doen. Ik ben namelijk ook heel praktisch. Ik wil dat alles wat ik doe ook daadwerkelijk iets oplevert. 

Heeft jouw grootvader je lessen meegegeven over ondernemen? 

Ja! De belangrijkste is compassie. Doe wat je hart je ingeeft. Zo heb ik in de jaren ’90 ‘het kantoor hotel’ bedacht. Ik stond vaak in de file voor m’n werk, en toen bedacht  ik: waarom kan ik niet gewoon vanuit een flexibele werkruimte en plek in mijn woonplaats gaan werken? Zo is het ook gegaan. Het liefst zat ik in de ontvangstruimte van het hotel. Daar stond een ronde tafel. Ik houd van interactie en verbinding. Dat gebeurde aan die tafel. Ik zit ook bij Whayle graag op plekken waar ik direct contact heb met anderen. Juist spontane ontmoetingen zijn heel krachtig. Deze kunnen leiden tot nieuw inzicht, ander idee, een kans of een nieuw contact.

Kan je me iets meer vertellen over het ontstaan van Whayle?

Ik was werkzaam als interim manager en had net een enorme klus voor een grote verzekeraar afgerond, toen ik door een andere verzekeraar gevraagd werd om een zelfde probleem aan te pakken. Ze nodigden me uit voor een kopje koffie. En een week later ging ik aan de slag. Er was nog geen team om mij te helpen, maar ik had afgesproken met de directie dat ik extra mankracht zou krijgen. Zo heb ik Timo leren kennen! En de eerste weken botste dat enorm. Allebei eigenwijs, allebei de ander niet begrijpen. Vaak zijn problemen groter dan je eigen scope en heb je elkaar nodig om problemen op te kunnen lossen. De business-kant en de data analytics-kant zijn gebieden die vaak te ver uit elkaar liggen en elkaar niet begrijpen, dat zien we ook veel bij onze klanten. Je hebt wrijving nodig om elkaar te begrijpen.

Timo en jij werkten samen. Hoe is toen de stap gezet om samen een bedrijf te starten?

We hebben eerst drie jaar samengewerkt. Uiteindelijk begrepen we elkaar zó goed dat we voor de klant goede dingen wisten te bewerkstelligen. Op het Actuariaatcongres in 2017 hebben we toen verteld over onze ideeën, onze manier van werken en onze inmiddels geleerde lessen. Daar kregen we ontzettend veel bijval en ontvingen talloze enthousiaste reacties. 

Twee weken later begon het te kriebelen. Ik parkeerde die dag mijn auto in Amsterdam en zag een leegstaande ruimte. Het zag eruit als een mooi kantoor, een kantoor voor een startup. Ik heb toen aangebeld en gevraagd of het misschien mogelijk was om de ruimte te huren. De eigenaresse van het pand stond er helemaal voor open en met een fles witte wijn was het binnen een mum van tijd geregeld! Daarna heb ik Timo gebeld, die binnen een kwartier bij mij op de stoep stond. Op dat moment hebben we besloten om samen aan de slag te gaan en op 30 juni 2017 zijn we officieel gestart. Twee weken later hadden we onze eerste opdracht, van een verzekeraar. Onze eerste gedachte was “hoe gaan we dit doen?”. Onze organisatie stond nog helemaal niet. Nadat ik terugkwam van vakantie belde diezelfde klant weer, met de vraag naar meer geavanceerde dashboards. Opdracht nummer twee was binnen! Wij hebben toen een organisatorisch talent aangenomen die razendsnel de binnenkant van het bedrijf heeft neergezet. Super belangrijk in die beginfase. 

Waar komt de naam Whayle vandaan?

We konden maar geen naam verzinnen. Op enig moment kwam ik thuis van een meeting en liep naar beneden naar mijn souterrain, waar ik een kleine bibliotheek heb. Daar lag een boek van een sjamaan, waar ik meerdere malen een retraite bij gevolgd heb. Ik pakte het boek en op het blad wat openviel stond een afbeelding van een walvis. Sjamanen zien walvissen als ‘the keepers of wisdom’, diegenen die toegang hebben tot inzichten en wijsheid. Ik heb toen Timo gebeld. Die vond het een goed idee. Wij hebben een Griekse Y aan de naam toegevoegd als symbool voor de verbinding tussen domeinkennis en data analytics. Zo komen volgens ons die twee disciplines tezamen en verbinden wij mensen met verschillende achtergronden om het beste resultaat te boeken. Ik noem het de noot die wij gekraakt hebben. Wij weten hoe het werkt en hoe je dit het beste kan doen. Concreet betekent dit dat we mensen aannemen met  een specifieke achtergrond die op het eerste niet logisch lijkt maar gezien de enorme ontwikkelingen binnen AI en analytics juist van enorme toegevoegde waarde blijkt te zijn in het samenwerken binnen Whayle. blijken te zijn. 

Kan je daar een voorbeeld van noemen?

Een goed voorbeeld zijn de natuurkundigen die bij ons werken. Natuurkundigen hebben bij uitstek een brede blik. Dat komt doordat de kosmos hun speelveld is. Ze zijn onderzoekend en ruimdenkend ingesteld en gaan geen enkele uitdaging uit de weg. Tot slot zijn ze duizelingwekkend breed geïnteresseerd, wat heel bijzonder is.

Als we nu een sprong maken naar 2026, waar staat Whayle  dan?

Onze droom is, dat wij op het gebied van gezondheid, preventie en arbeidsongeschiktheid op internationaal niveau actief zijn door het genereren van diepgaande inzichten uit data(analyses).  

Wat zou je de volgende generatie Whaylers mee willen geven? 

Wees nieuwsgierig en sta open voor de wereld die voortdurend in verandering is. Je bijdrage aan die wereld en aan de organisatie waar je voor werkt is het grootst wanneer je je laat verrassen en verwonderen.  

Compassie tonen en openheid betrachten zijn twee belangrijke eigenschappen van Peter die direct refereren aan de missie van Whayle. Whayle is ook het samengaan van twee ogenschijnlijk onverenigbare karakters waardoor een energie ontstond om diep (in een/de materie) te duiken.

Sarah Bronkhorst
Sarah Bronkhorst

Wanneer Sarah zich in een koffiesalon voorbereidt op haar interview met de burgemeester van Amsterdam, raakt ze toevallig in gesprek met Peter van Dam (CEO Whayle). Wie die ochtend aan wie de juiste vragen stelde doet er niet toe. Er is direct een klik. Sarah hoeft dan ook niet lang na te denken en antwoordt ‘ja’ op Peters vraag of ze als freelance Chief Editor de ogen en oren van Whayle wil worden.

Sinds haar ja-woord, tekent Sarah haarfijn de interessantste verhalen op uit de monden van collega’s en opdrachtgevers. Haar vlotte pen vertaalt complexe informatie ogenschijnlijk moeiteloos naar snackable content. Waardoor steeds meer mensen steeds beter snappen wat we bij Whayle bedenken, opleveren én voor onze klanten oplossen.

Sarah studeert Politicologie, Psychologie, Recht en Economie aan de UvA. Haar curriculum vitae is even lang als indrukwekkend. Ze werkte bijvoorbeeld als interviewer bij Room for Discussion, het spraakmakende interview-platform van de UvA. Ook schreef ze scripts voor De Kiesmannen (Nationale Verkiezingsshow). Onze communicatieve alleskunner laat binnenkort nog meer van zich horen in een nieuwe serie podcasts.

Niets meer missen?

Ontvang elke maandagochtend het beste van Whayle in je mailbox.

Gerelateerde insights