We weten inmiddels allemaal dat de koppigheid van Ford om zijn visie daarna niet meer te toetsen aan de realiteit van de markt, het bedrijf aan de rand van de afgrond bracht. De concurrentie begreep het belang van luisteren naar klanten en blijven innoveren veel beter. Een cruciale les voor iedere marketeer en meer dan 100 jaar later nog altijd even actueel: Hoe blijf je relevant? Of beter nog: Hoe blijf je relevant met behulp van data? Het is aanlokkelijk om hier nu een voorspelling te doen over het meest waardevolle en disruptieve automerk van vandaag met Model S, X en Y, maar zonder data laat ik dat met plezier over aan anderen die willen fantaseren.
Ik zie veel bedrijven worstelen met de vraag hoe je de realiteit van de markt moet toetsen aan grote hoeveelheden data en AI en Machine Learning. In gesprekken is vaak de eerste reactie dat intuïtie tot nu toe goed heeft gewerkt. En dat spreadsheets voldoende onderbouwing geven voor belangrijke beslissingen.
Ik stel dan altijd dezelfde vraag: “Wat gebeurt er als je competitie eerder en betere inzichten uit data haalt?”
Meestal komt het gesprek daarna op de drempel om verder te gaan dan de standaard dashboards, die iedereen al heeft. En dan wordt het interessant. Want er is helemaal geen drempel. Je kunt vandaag beginnen met inzichten halen uit data met advanced analytics. Met een eerste vraag te stellen waar het inzicht ontbreekt. Vaak is de vraag die het meeste pijn doet meteen ook de beste vraag. Probeer maar.
Het begint met klein beginnen. Maar je moet wel het lef hebben om te beginnen. Klanten willen vandaag misschien jouw faster horse, maar morgen niet meer. En je competitie weet dat ook.
Be a Henry, but better.